Turvallisesti ravintolassa – mikä on muuttunut epidemian myötä palveluntarjoajan näkökulmasta?
Covid-19 pandemia muutti keväällä 2020 maailmaa merkittävästi ja pysyvästi. Termi “uusi normaali” tuli epidemian myötä kahvipöytäkeskusteluihin. Mutta mitä uusi normaali tarkoittaa ravintolakentässä?
![]() |
Ruokailu Mustassa Lampaassa on aina turvallinen elämys |
Vaikka epidemia vaikutti jokaiseen toimialaan merkittävästi uskallan väittää, että ravintola- ja tapahtuma-alat olivat suurimpien kärsijöiden joukossa. Alan toimijat ovat joutuneet uudistamaan toimintamallejaan ja monelle toimijalle pandemia oli valitettavasti liian suuri este kiivettäväksi.
Kuinka nämä uudet
toimintamallit näkyvät kuluttajalle ja mitä ne tarkoittavat
tulevaisuudessa? Siisteys ja hygienia ravintoloissa on aina ollut ns.
hygieniatekijä; kun se on olemassa siihen ei kiinnitetä huomiota
eikä se tuo lisäarvoa kuluttajalle, mutta sen puuttuminen huomataan
heti ja puute vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen.
Ravintolamestareilla siisteys ja korkeat hygieniastandardit ovat aina
olleet asioita, joihin kiinnitetään erityistä huomiota taataksemme
vieraidemme turvallisuuden. Uusi normaali on nostanut standardejamme
entisestään.
Näkyvimpiä ja
vaikuttavimpia muutoksia ovat esimerkiksi ruokalistojen muuttuminen
perinteisistä paperisista listoista QR-koodilla luettaviksi
mobiiliversioiksi. Näin ehkäisemme mahdollisia tartuntoja
vieraidemme välillä poistamalla mahdollisen tartunta-alustan
pöydästä. Osassa ravintoloistamme olemme myös rajoittaneet
asiakaspaikkakapasiteettia poistamalla osan pöytiä käytöstä.
Tämän muutoksen myötä olemme joutuneet virtaviivaistamaan
tarjottavaa tuotetta sekä palveluprosessia, jotta voimme tarjota
edelleen Kuopion maukkainta elämystä kaikille vieraillemme.
Muutokset
ravintoloissamme vaativat myös vierailtamme sopeutumista. Tyhjiä
pöytiä pidetään tyhjinä taataksemme turvallisen asioinnin
ravintolassamme, ei kiusatakseen nälkäisiä. Tilanne on kaikille
yhtä uusi ja yhteistyöllä muutamme uuden normaalin pelkäksi
normaaliksi.
Kärjistäen voisi
paradoksaalisesti sanoa, että vaikka kaikki on muuttunut ei mikään
ole muuttunut. Ravintolamestarit tarjoavat edelleen Kuopion
maukkainta elämystä yhteisten arvojemme mukaisesti: Vastuullisesti,
Yhdessä ja Sydämellä.
Tervetuloa nauttimaan!
Toomas Tuovinen
Myyntipäällikkö
Ravintolamestarit Oy
Myyntipäällikkö
Ravintolamestarit Oy
Kommentit
Lähetä kommentti